söndag, januari 10, 2010

Äntligen!

Jaha, varför äntligen?

Jo, jag är klar med pepparkakshuset!
Att sticka delarna gick bra och ganska snabbt, men sedan har monteringen varit lite bökigare...

Det var inte lätt att få till rutorna på taket, man kunde inte riktigt hitta någon logik och följa maskorna... Men det blir inte exakt när man gör ett riktigt heller, så jag är nöjd ändå!
Sedan var det lite knepigt att få till polkagrisarna, och att montera väggarna...

Om någon annan skall göra det (mönster i Hemmets Journal nr 49/09), så kan jag säga att jag bara behövde 2 nystan brunt garn, inte 4 som det står i mönstret. (Och jag har haft Nya Fuga, precis enligt mönstret)
Sedan står det dessutom att man skall göra ca 25 NonStop, men det är bara till ena sidan av taket, samma med karamellerna till gavlarna och dörren.

Nu får vi se hur det ser ut efter att ha varit förvarat till nästa jul... :-D

I fredags var jag och fingick på stan... Ja, några ärenden fick jag uträttat (duktigt Malin!) och då passade jag på att gå in på Garnateljén. Där blev det 2 nystan Kunstgarn, förmodligen blir det en sjal. Funderar på om det kan bli bra som Candle Flame...
Jag kan dessutom meddela att även om Garnateljén stänger i mars, så får vi 20 februari en ny garnaffär här i Helsingborg, Tant Thea. Jippie!
Möllegränden 15, för de som är intresserade.
Det skall bli jättekul att se sortimentet, jag har förstått att det skall bli många roliga garner... Jag kommer inte ihåg alla, så jag låter bli att nämna några...

6 kommentarer:

Eva S sa...

Ojdå, stänger Garnateljen.....får försöka hinna dit en sista gång.....men Garncity är väl kvar ännu ett tag?
Fast kul med den nya...den ska jag besöka under v.8.
Kram

Anonym sa...

Hej där! Vilket fint pepparkakshus, blir naturligtvis vansinnigt sugen på att göra ett sånt. Praktiskt att bara ta fram sådär och slippa baka och bränna sig vartenda år.
Kul att hitta dig förresten. Ännu en ljuvlig stickblogg att lägga till min redan digra lista.
/Marie

Eva sa...

Ett sånt sött pepparkakshus !

Stickorren sa...

Det var inte så dumt det där pepparkakshuset, kanske något för mig som inte gillar att limma med varmt socker på ett "riktigt" hus.

Metta sa...

Gulligt pepparkakshus!

Du har något att hämta på min blogg!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vilket fint hus!
I det kan du lägga fina grejer som inte får komma bort.