söndag, april 27, 2008

Froggat...

Jaha, när jag gjort klart tredje raden rutor i tisdags och började på 4:e insåg jag att jag gjort alla rutorna fel... :-(

Eller, alla utom de halva...

När jag kom till 4:e raden skulle man bara ta upp 19 maskor från tidigare rutan, en i mitten, och 19 maskor till.
Men jag fick 22 maskor när jag plockade upp...

Hittills har man haft 45 maskor i första varvet på rutan, och minskar 2 maskor varannat varv. Det ger 45 varv, så på nästa rad rutor plockar man upp en maska per vartannat varv, 22 maskor, en mellan rutorna, 22 maskor till, vilket ger 45 maskor i första varvet.

På rad 3 står det att man skall plocka upp 22 maskor, en mellan rutorna, 22 maskor. Sedan slutade jag läsa, och missade "på första varvet (vilket är avigt) minskas 6 maskor jämt fördelade"...

Men detta blev uppenbart när man kom till 4:e varvet och rutorna var för stora. Så det var bara att ta upp igen.

Men, nu har jag nästan stickat klart 3:e varvet, håller på med sista halva rutan.

Så nu läser jag förhoppningsvis mönstret bättre i fortsättningen... :-)


Var på vårmarknad i Höganäs igår, och köpte lite sötvattenspärlor...
Vi får se vad det blir av dem, och när... Men jag kunde inte låta bli!!!!
Det fanns inte mcyket annat ahndarbete man kunde göra själv där, bara pyttelite garn på ett ställe...
Men en hel del egentillverkade smycken och ett stånd från en handarbetsförening som hade massor virkade dukar.

2 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Så tetigt.
Eva

Eva S sa...

Ska bli kul att se koftan på onsdag.
Eva i Lund