fredag, juli 25, 2008

Semester

Nu när jag har semester och har tid tänkte jag uppdatera bloggen...
Först en bild på bebisen som fick koftan och mössan:

Tyvärr kan jag inte komma på vad han heter... Men mössan blev bra till slut! :-)

Så en lite uppdatering på min kofta...
















Fram- och bakstycke samt krage är klara, och monterade. Några trådar som jag glömt att sticka in kvar att fästa bara...

Håller på med ärmarna, och skall snart börja med ärmkullen. Men tyvärr räcker inte garnet, så jag måste köpa mer. Skall finnas några nystan undanlagda till mig... :-)
Jag har gjort ärmarna 4 maskor bredare än mönstret för att vara säker på att de inte blir för tajta.
För att slippa sy ihop ärmarna stickar jag dem runt, och båda på en gång för att vara säker på att jag får ökningarna på samma ställe. Dessutom blir jag klar med allt samtidigt...
Om man har två rundstickor fungerar det utmärkt, efter lite fundering på hur man skall lägga upp. Och jag har lyckats sticka med fel sticka några gånger, men det förhöjer bara spänningen...

Som litet mellanprojekt när jag inte var hemma och kunde köpa mer garn började jag på en mössa till min 18-åriga syster. Hon har tagit till sig modet att ha mössa inomhus och ville ha en i rosa. Jag inventerade mammas garnförråd och hittade Piggelin i massa färger.















Jag har börjat med en i ljus och mörk rosa, sedan vill hon ha i de övriga färgkombinationerna ovan.

Mössan skall ha några cm resår, och sedan bli pösig. Den skall vara mönstrad, och med hål i.
Jag hittade ingen bra beskrivning på nätet så jag har fått göra ett eget...
Beskrivning kommer när mössan är klar.

1 kommentar:

stickkatten sa...

Vad läcker kofta fina blå färger, men var det inte tjorvigt.