lördag, mars 19, 2011

Förlorade foton återfunna!

Nu tror jag bestämt att jag hittat de foton som jag tagit på de senaste inköpen...

Det var visserligen ganska länge sedan de flyttade hit, men de är värda att visa här ändå! ;-)
Dessutom finns det lite FO's att visa också...

Men låt oss börja bildkavalkaden! :-)

Först här har vi ett litet byte som mamma och jag gjort...
När vi var på stickläger i somras så kom Tedman och Kvist garnet inte fram i tid, så det fick vi direkt hem i efterhand. Jag fick en härva Lin 1.0 i turkost och en härva Lambada i matchande nyanser, och mamma fick det svarta linet och multifärgade Lambadan ovan.
Mamma är mycket mer turkos än mig, så vi bestämde oss för att byta...
Tant Thea hade i höstas (!) en utlottning av en Knitbag bland alla som handlade för minst en viss summa. Så jag offrade mig naturligtvis och köpte lite garn för att göra det lite mer spännande för alla andra...
Så några nystan Zauberball blev det.
Troligen blir de strumpor.
Jag älskar lila, så detta kunde jag inte motstå!
Detta nystanet är väldigt mycket vår för mig, så det var klart att jag var tvungen att ha ett av dem...

När jag ändå var hos Tant Thea för att handla, kunde jag ju passa på att handla lite till ett planerat projekt. Grönt...
... vinrött...
... och grått tillsammans är rätt läckert...
Det skall bli en Grannie's Traditional Tea Cosy är det tänkt...

Så har äntligen Jitterbug garnet blivit använt...
Men denna bilden på halsduken är innan jag tog upp den och började om tror jag...
Den blev nämligen alldeles för bred, och då hade jag ändå inte använt den...
Så fram med nystvindan och göra den till nya fina nystan igen och börja om. Nu med lite färre maskor i moss-stickningen mellan flätorna.
Jag vet att flätorna inte syns speciellt bra i ett så mönstrat garn, men jag ville framför allt att något skulle hända i stickningen.
Min Parrotfish mössa har även blivit lite omstylad... Den såg väldigt mycket ut som en badmössa i orginalversionen, så jag stickade helt enkelt på en vik-kant nertill. Det mjukar upp intrycket ganska mycket.

Eftersom vi hade så kallt och blåsigt här i Skåne, så bestämde jag mig för att sticka en lite tjockare mössa, så det blev att inhandla lite Schachenmayr nomotta Silenzio Color och sticka en mössa. Det syns inte alls, men det finns ett litet flätmönster på den.
Mitt under den kallaste perioden så tappade jag dessutom bort mina handskar, så jag var ju tvungen att sticka mig ett par vantar... Jag hade lite mer än 1 nystan kvar av Silenzion Color, så jag kunde komma igång med stickningen med en gång, och så fick jag komplettera med ytterligare 1 nystan när jag passerade Tant Thea nästa gång. De har samma flätmönster som mössan. Det enda jag kan säga är att de blev lite väl långa, kanske någon centimeter... Funderar på att ta upp dem och göra om, men de är stickade nerifrån och upp, så det är lite bökigt... Tror vantar passar bäst att sticka traditionellt, även om det var kul att sticka dem såhär.